Beeldbellen bij HSK
Wij doen er alles aan om een gezonde omgeving voor onze cliënten en psychologen te bieden op de vestigingen van HSK. Kunnen of willen cliënten niet naar een vestiging komen, dan behandelen wij telefonisch, online of via beeldbellen. Misschien is dat even wennen voor cliënten maar gelukkig heeft HSK hier goede ervaring mee.
Als applicatie voor beeldbellen hebben we gekozen voor Zoom. Deze applicatie is namelijk erg gebruiksvriendelijk en heeft een stabiele en hoge beeldkwaliteit. Waardoor cliënten en behandelaren er snel en eenvoudig mee aan slag kunnen. Dit komt de kwaliteit van de behandeling ten goede. Indien gewenst kunnen we in plaats van beeldbellen met Zoom ook beeldbellen met KPN Zorg Messenger. Voor meer informatie over KPN Zorg Messenger, klik hier.
Er zijn ook negatieve berichten over Zoom. Bijvoorbeeld over de veiligheid van de applicatie. Omdat we ons kunnen voorstellen dat deze berichten zorgen oproepen, willen we je informeren over hoe we Zoom op een zo veilig mogelijke manier gebruiken. Hieronder vind je meer informatie over de veiligheid van Zoom. De hoofdlijnen zijn:
- Gesprekken via Zoom worden zo veel mogelijk versleuteld.
- Zoom slaat geen gesprekken op.
- Alle beeldbelgesprekken worden beveiligd door middel van een wachtwoord dat alleen met de cliënt wordt gedeeld.
- Alle belangrijke instellingen worden centraal door HSK ingesteld en kunnen niet worden aangepast door de behandelaren of cliënten.
Heb je na het lezen van de informatie op onze site nog vragen over het beeldbellen met Zoom? Stel ze dan aan jouw behandelaar. Die kan jou verder op weg helpen.
Meer over de beveiliging van Zoom
Om te kunnen beeldbellen met Zoom moet informatie via internet verzonden worden. Dat kan veiligheidsrisico’s veroorzaken. Op deze pagina vertellen we wat we hebben gedaan om die risico’s zo veel mogelijk te beperken.
- HSK maakt gebruik van een betaald bedrijfsaccount bij Zoom, hierdoor is het mogelijk om belangrijke instellingen centraal in te stellen. Deze instellingen kunnen niet door een behandelaar zelf worden aangepast.
- Er kunnen geen gegevens worden opgeslagen op de Clouddiensten van Zoom.
- Het opnemen van gesprekken is niet mogelijk. Het maken van opnames van gesprekken is voor zowel de cliënt als de behandelaar niet toegestaan.
- Gesprekken via Zoom worden zo veel mogelijk versleuteld. Deze versleuteling zorgt ervoor dat anderen jullie gesprek niet kunnen onderscheppen.
- Uitnodigingen voor het deelnemen aan een Zoom-gesprek worden persoonlijk verstuurd via de vertrouwde HSK mail. U ontvangt dan een link, een meeting ID en een wachtwoord. Door het wachtwoord kan niemand anders aan het gesprek deelnemen. Het wachtwoord is ook opgenomen in de link, als je hier op klikt wordt automatisch het wachtwoord ingevoerd.
- Elk gesprek heeft een gerandomiseerd nummer. Deze is elke keer anders en dat zorgt voor extra veiligheid. Door de toevoeging van het wachtwoord kan niet iemand het nummer ‘gokken’ en ongewenst deelnemen aan het gesprek. Dit wordt ook wel ‘Zoombombing’ genoemd. Dit is alleen mogelijk bij gesprekken zonder ingesteld wachtwoord. HSK heeft ingesteld dat een wachtwoord verplicht is.
- We maken daarnaast ook gebruik van een virtuele wachtkamer. Hierdoor bepaalt de behandelaar wie deelneemt aan het gesprek en komt een nieuwe deelnemer dus niet direct ‘erbij’. Mocht om wat voor reden dan ook de uitnodigingslink dus ook bij een andere persoon terecht zijn gekomen, dan kan deze persoon alsnog niet zomaar deelnemen aan het gesprek.
- Je hoeft zelf geen account aan te maken. Zoom weet daarom jouw e-mailadres dus niet. Je kunt gebruikmaken van de uitnodigingslink en vervolgens een app of plug-in installeren. Hier is geen account voor nodig. Als je niet wilt dat er lokaal iets geïnstalleerd wordt, dan kun je op een PC ook klikken op de link ‘join from browser’ in het scherm waar de download wordt aangeboden.
- Heb je al een account omdat je Zoom ook privé gebruikt? Dan kun je alsnog anoniem deelnemen aan het gesprek door uit te loggen en via de browser verbinding te maken. Kiest je ervoor om jouw bestaande account te gebruiken, dan adviseren wij in elk geval geen gebruik te maken van de inlogopties Facebook/Google.
- Let op dat je, wanneer je Zoom via de browser gebruikt, de cookie-instellingen instelt op ten hoogste Functioneel zodra hier om gevraagd wordt. Standaard staan deze op Marketing. Zoom heeft onlangs in hun privacy statement verduidelijkt wat zij met welke gegevens doen.
- Zoom slaat wel meta-data op van het gesprek (zoals duur, welk device, welk land, etc.). Deze zijn echter niet tot een persoon herleidbaar en deze gegevens worden ook niet gedeeld met andere partijen.
- HSK maakt geen gebruik van de functionaliteit ‘Attention Tracker’, waarmee een organisator kan zien of de deelnemers het gesprek wel actief volgen of dat ze op de pc andere dingen aan het doen zijn ondertussen. Jouw deelname is jouw eigen verantwoordelijkheid en om die reden heeft HSK deze functie voor alle behandelaren uitgeschakeld.
Door Zoom op deze manier te gebruiken is het een zeer gebruiksvriendelijke maar ook veilige manier om te beeldbellen.