Veelgestelde vragen (FAQ)
Voor veelgestelde vragen over technische ondersteuning van het cliëntportaal (FAQ), klik hier.
Ben je cliënt?
Aanmelden
Wat is de status van mijn aanmelding?
Als je recentelijk bij ons bent aangemeld door jouw verwijzer, dan ontvang je een bevestiging per e-mail van ons. De servicedesk neemt vervolgens contact met je op om een afspraak te plannen. De wachttijden verschillen per vestiging. Klik hier voor de actuele wachttijden per vestiging.
De actuele wachttijden worden iedere twee weken gepubliceerd, dus het is mogelijk dat jouw wachttijd afwijkt. Je kunt in dit geval contact met de servicedesk opnemen. Zij brengen je op de hoogte van de huidige status van jouw aanmelding.
Ik heb een verwijsbrief gekregen van mijn arts. Hoe kan ik mij aanmelden bij HSK?
Als je een verwijsbrief hebt gekregen van jouw huisarts, dan kun je jezelf hier aanmelden. Je kunt de verwijsbrief uploaden in het aanmeldformulier. Nadat je bent aangemeld, nemen wij contact met je op om de afspraak te plannen.
Als je een brief van jouw huisarts hebt meegekregen vanuit Zorgdomein, dan hoef je ons niet te bellen. Wij hebben de aanmelding al rechtstreeks ontvangen van jouw huisarts en nemen contact met je op.
Ik heb een gemiste oproep van een anoniem telefoonnummer, heeft HSK mij gebeld?
Heb je een gemiste oproep van een anoniem telefoonnummer? Onze psychologen maken gebruik van anonieme telefoonnummers. Indien mogelijk spreken zij ook een voicemailbericht in waarin zij aangeven waarom zij contact met je hebben gezocht. Als zij jou vragen om contact op te nemen, kun je de servicedesk in jouw regio bellen. Zij zullen je in contact brengen met jouw psycholoog.
Wegblijftarief (No-show)
Laat het ons zo spoedig mogelijk weten wanneer je een afspraak wilt annuleren. Afspraken kun je tot 24 uur van te voren (telefonisch) afzeggen. Voor afspraken voor een Screening, Intake of behandelsessie die niet 24 uur van tevoren zijn geannuleerd, brengen wij het wegblijftarief van € 65,- in rekening.
Voor uitgebreide onderzoeken en andere producten, zoals een Expertise, brengen wij 30% van de prijs van het betreffende product in rekening.
Hoe afzeggen?
Onze servicedesks zijn bereikbaar van 08:00 uur tot 17:30 uur. Wil je jouw afspraak afzeggen buiten bereikbaarheidstijden van onze Servicedesk? Je kunt hiervoor het antwoordapparaat van onze Servicedesk inspreken. Wil je daarbij jouw geboortedatum inspreken? Dan kunnen wij jouw gegevens erbij zoeken als we het bericht afluisteren. Heb je buiten onze openingstijden dringende vragen? Neem dan contact op met jouw huisarts.
Het afzeggen of wijzigen van een afspraak kan telefonisch. Het telefoonnummer van jouw vestiging vind je op de vestigingspagina.
Financiering en eigen risico
Waarom wordt mijn eigen risico aangesproken bij mijn zorgverzekeraar?
Jouw eigen risico wordt aangesproken omdat de psychische zorg die wij leveren valt onder de Zorgverzekeringswet (ZVW). Onze psychische zorg valt onder de dekking van de basisverzekering.
Hoe hoog is het eigen risico?
Het verplicht eigen risico wordt jaarlijks vastgesteld door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Eventueel is het mogelijk om jouw eigen risico te verhogen, in ruil voor premiekorting. Via deze link kun je zien hoe hoog het wettelijk eigen risico is dit jaar. Het eigen risico wordt beheerd door jouw zorgverzekeraar, wij hebben hier geen inzicht in. Voor vragen over jouw eigen risico kun je contact opnemen met jouw zorgverzekeraar.
Mijn traject bij HSK valt in twee kalenderjaren. Betaal ik dan twee keer het eigen risico?
Ja, in dat geval wordt er twee keer aanspraak gemaakt op jouw eigen risico.
Ik ging ervan uit dat de werkgever de kosten zou betalen voor mijn traject. Hoe zit dat?
Jouw behandeltraject bestaat uit zorg in combinatie met een @Work interventie. Jouw werkgever betaalt de @Work interventie. De werkgever betaalt voor de betrokkenheid bij het zorgtraject (procesrapportages, telefonisch contact met de psycholoog, een afstemmingsoverleg etc.). De kosten die vallen onder de noemer zorg worden in rekening gebracht bij jouw zorgverzekering.
Sommige werkgevers kiezen ervoor om alle zorgkosten te betalen (private financiering). Als jouw werkgever hiervoor gekozen heeft, worden er geen kosten in rekening gebracht bij jouw zorgverzekering.
Mocht jouw werkgever bereid zijn om de zorgkosten die wij reeds hebben gedeclareerd bij jouw zorgverzekeraar privaat te vergoeden, dan kan jouw werkgever contact opnemen met onze Servicedesk. Wij zullen de declaratie dan bij jouw zorgverzekeraar terughalen en de kosten privaat in rekening brengen bij jouw werkgever. Klik hier voor meer informatie.
Behandeling
Wat is het verschil tussen de Generalistische Basis GGZ (GBGGZ) en Specialistische GGZ (SGGZ)?
GBGGZ: de Generalistische Basis GGZ (GBGGZ) is psychologische hulp voor mensen met lichte tot matige psychische klachten. Het aantal sessies is hierbij beperkt. De hulp bestaat meestal uit een klachtgerichte behandeling.
SGGZ: de Gespecialiseerde GGZ (SGGZ) biedt hulp bij meer ernstige, ingewikkelde of vaker terugkerende psychische klachten. Soms is deze vorm van hulp kortdurend, maar vaak gaat het om langere psychotherapeutische hulp.
De toewijzing naar de GBGGZ gebeurt door de huisarts en de praktijkondersteuner als er sprake is van psychische klachten. Afhankelijk van deze klachten wordt na de intake bij HSK een behandeltraject toegewezen. De toewijzing naar de SGGZ gebeurt ook door de huisarts, met name indien sprake is van complexere problematiek welke een langere behandeling nodig heeft.
Waarom zie ik meerdere therapeuten?
Wij proberen dit zoveel mogelijk te beperken, echter is dit niet altijd mogelijk. Wij zijn vanuit de Zorgverzekeringswet als zorgaanbieder verplicht om bij het stellen van een diagnose tijdens de screening of het intakegesprek een Regiebehandelaar te betrekken. Hierdoor kan het voorkomen dat je meerdere therapeuten ziet voordat de eerste behandelsessie plaatsvindt.
Wat is een regiebehandelaargesprek en waarom is dit nodig?
Een regiebehandelaar is de zorgverlener die de regie voert over jouw zorgproces. Het is zijn taak om er op toe te zien dat de behandeling verloopt zoals in het behandelplan is beschreven. Hij/zij zal waar nodig de voortgang van jouw behandeling bespreken met jouw behandelaar. Indien jouw intake / onderzoek niet door de regiebehandelaar is gedaan, volgt er na de intake / onderzoek altijd een regiebehandelaarsgesprek. In dit gesprek wordt de diagnose die gesteld is bevestigd of bijgestuurd.
Behandelt HSK ook kinderen?
De geestelijk gezondheidszorg voor kinderen wordt sinds 2015 niet door de zorgverzekeraar, maar door de gemeente vergoed. HSK heeft met één gemeente een contract gesloten voor de behandeling van kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Wij verwijzen je dan ook graag door naar onze partner Mentaal Beter, zij behandelen psychische klachten bij kinderen en jongeren in de leeftijdsgroep 6-18 jaar en hebben contracten afgesloten met gemeenten door het hele land.
De behandeling bij HSK wordt vergoed door de gemeente als jouw kind woont een van de volgende plaatsen:
Regio Assen:
- Aa en Hunze
- Assen
- Midden Drenthe
- Noordenveld
- Tynaarlo
Woont jouw kind niet in één van deze gemeentes, dan wordt de behandeling van jouw kind bij HSK niet vergoed. Het is in dat geval alleen mogelijk om jouw kind aan te melden bij HSK als je de behandeling zelf wilt bekostigen. HSK sluit geen aparte eenmalige (declaratie)overeenkomsten met niet-gecontracteerde gemeentes of andere instanties (zoals SVB) om de behandeling alsnog voor vergoeding in aanmerking te laten komen.
De grote hoeveelheid aan administratietijd die met het sluiten van eenmalige (declaratie)overeenkomsten gepaard gaat staat voor HSK niet in verhouding tot de tijd van de daadwerkelijke behandeling. Hierdoor komt de nadruk te liggen op de administratie van de behandeling in plaats van op de behandeling zelf en dat wil HSK niet. Daarom verwijzen we je graag door naar onze collega’s van Mentaal Beter.
Wat behandelt HSK wel en wat niet?
Op de pagina psychische klachten kun je lezen voor welke klachten wij hulp bieden. Op de pagina wat behandelen wij niet? kun je lezen welke klachten wij niet behandelen.
Ben je werkgever?
Wat is het verschil tussen @Work Kort en @Work Compleet?
Je kunt een schematische weergave van beide werkgerichte interventies vinden op pagina Re-integratie. @Work Compleet bevat naast de onderdelen van het @Work kort pakket ook een Afstemmingsoverleg en Follow-up gesprek.
Waarom ontvang ik geen offerte voor de Screening?
Om de snelheid in ons proces te behouden, sturen wij geen offerte voor de Screening. Het versturen van een offerte en het wachten op een akkoord kost tijd en werkt vertragend voor de re-integratie van jouw werknemer. Om deze reden hebben wij ervoor gekozen om jou te informeren over de kosten in de bevestiging van de aanmelding van jouw medewerker. De ervaring leert ons dat wij de cliënt vaak al kunnen zien binnen de tijd die het versturen van een offerte en het ontvangen een aan akkoord daarop kost.
Er wordt een rekening verstuurd naar de zorgverzekeraar van mijn werknemer, waarom ontvang ik dan toch een factuur van HSK?
Het behandeltraject van jouw medewerker bestaat uit zorg in combinatie met een @Work interventie. De kosten die vallen onder de noemer zorg worden in rekening gebracht bij de zorgverzekering van jouw medewerker. In de kosten die je voor de @Work interventie betaalt, is de betrokkenheid bij het zorgtraject (procesrapportages, telefonisch contact met de psycholoog, een afstemmingsoverleg etc.) inbegrepen.